Chiang Mai - trekking

Chiang Mai är toppen. Bästa stoppet hittills i Thailand. Vi båda är väldigt förtjusta i den här staden.

Första dagen vilade vi ut efter resan hit. På kvällen gick vi på nattmarknaden de har här. Supermysig tycker jag. Jag hittade massa fint som jag ville köpa. Jacob tycker mest att det alltid är samma skit på alla marknader. Så fel! Annars har vi mest glidit runt och ätit frukost på mysiga caféer och hängt i hängmattorna på guesthouset.

Nattmarknaden

Lugnet vände, för i onsdags var det dags för trekkingtour som vi hade bokat genom hotellet. Vi blev väckta av guiden vid sju på morgonen. Dags för frukost. När alla var klara (Jacky och jag och 3 kanadensare) hoppade vi på vår pick up-truck och åkte till första stoppet, en lokalmarknad. Efter marknaden var det dags för ett vattenfall. De som var modiga fick bada i vattenfallet. Jag trodde jag var modig men när vi kom fram visade det sig att vattnet verkligen var iskallt. Jag kände att jag inte ville bli sjuk mer. Kanadensarna och Jacob kände för att trotsa basiluskerna. De lekte lite i vattenfallet och jag knäppte bilder.



Nästa stopp var lunch, fried rice, någon soppa som inte smakade någonting och massa god vattenmelon och ananas. Efter lunchen var det dags för de varma källorna. De var lite av en besvikelse, inte alls som vi trodde. Det var som tre gropar/pölar i marken bara, MEN vattnet var sjukt varmt. Det brändes att bara stoppa i fötterna. Därför nöjde jag mig med att bara doppa ner till knäna, men modiga Jacky satt i det varma vattnet.

Efter det varma badet började allvaret. Trekkingen! Målet var den lilla byn vi skulle övernatta i, som låg ungefär en mil och tre stora berg bort. Efter bara ca tre minuter i djungeln fick vi se en apa. Helt underbart, tänkte jag. Nu kände jag mig nöjd, tänkte att jag lika gärna kan åka hem. Skoja! Vi frågade vår guide om det fanns mycket djur i djungeln. "Yes, very many snakes! Big cobra snakes!". Härligt...
Det började ganska lugnt, lite upp, lite ner, lite platt. Men pang på så kom det första berget. Jag trodde jag skulle dö! Flåsade som värsta hunden. Jacob gick helt lugnt framför mig och påstod att han inte var andfådd överhuvudtaget. Har faktiskt lite svårt att tro det.


Efter första berget stannade vi till i den första av de tre byar vi skulle besöka under vandringen. Där fick vi oss en liten vilostund på ungefär 20 minuter. Vi gick omkring i byn och kikade på hur de levde. De var i princip helt självförsörjande; de odlade sitt eget ris och grönsaker, drack vattnet som kom från berget och hade en liten solpanel på ungefär 1x1 meter som de fick lite el av. Vi såg också en utomjordingspindel som hängde i ett av träden.


Galen spindel från outer space


Första byn vi stannade till vid

Efter vilopausen var det dags att förflytta oss ännu högre upp i bergen. Pust! Vi klättrade vidare uppför, och blev lovade "Kodak-moment" av vår supertrevliga guide, Nou. När vi äntligen kommit längst upp på berget fick vi lön för mödan: jättevacker utsikt över bergskedjan vi befann oss i. Wow! Vi knäppte några bilder, och gick vidare längst med bergsryggen. Hur coolt som helst!


Happy ladyboy!

Efter en ganska lång klättring neråt stannade vi till i den andra byn och tog oss en välförtjänt Cola. Vi fick höra att vi bara hade ungefär en timmas vandring kvar, vilket var ganska skönt. Vi hade dock det brantaste berget framför oss. Efter en hel del pust, stön och stånk kom vi upp för det också. Nou, som var fruktansvärt duktig på att se djur, hur små och välkamouflerade de än var hittade en fågelspindel som låg gömd i ett hål vid stigen. Scary!



När vi tillslut kom fram till den tredje byn som vi skulle övernatta i så var jag död! Jacob levde fortfarnade. Vi gick och tog ett dopp med våra trekkingkompisar i floden som rann bredvid byn. Också iskallt, men denna gång doppade till och med jag mig.

I byn som vi stannade i bodde det ca 30 människor. Den här byn var också helt självförsörjande. Vi fick oss ett långhus, med några tunna madrasser och tjocka filtar utlagda, samt myggnät. Spartanskt, men mysigt!


Död Mathilda provligger madrassen

På kvällen lagade vi mat tillsammans, tre olika kycklingrätter med steamed rice. Yummi! Efter maten blev det häng runt lägerelden och vi tände en liten eldlykta som flög iväg i luften. Typ som en ballong :) Vår guide, som kom ifrån byn, kom springande med en flaska egengjort "happy water". Starkt som tusan, och kanske inget man ville överkonsumera med tanke på att vi hade en dag imorgon också.


Den nakne kocken med kläder på

Morgonen efter blev vi väckta vid en behaglig tid. Vi började morgonen med att titta på när de tvättade elefanterna de hade i byn :D Amazing! Byn hade 4 elefanter som fick vandra fritt på berget. Varje morgon fick man leta rätt på elefanterna, och sedan ta ned dem till floden för en morgondusch. Efter vi fått titta på elefanterna fick vi en stor frukost. När frukosten var uppäten packade vi ihop våra grejer för att sedan gå ned till floden igen och där fick vi tvätta de två sista elefanterna själva. Vi slängde vatten på dem med hinkar och händerna och klappade lite på dem. Jättekul tycker jag som är en sucker för elefanter. När vi hade tvättat elefanterna så att de var rena var det dags att rida iväg på dem. Jag sprang dit, så kul var det! :) Vi började med att sitta i "sätet" men efter ett tag fick vi prova att sitta på nacken på elefanten och rida for real. Man kände sig som king of the world. Vi red lite i djungeln, över floden flera gånger och bredvid floden. Vi fick rida i ungefär en timma.






The elephant whisperer

När vi hade ridit klart var det dags för lite bamboo rafting. Vi stod på led på en flotte som var ca en och en halv meter bred och 6-7 meter lång. Vi åkte på floden i ca två timmar. Vi fick se både en trädorm (som Nou på något sätt lyckades hitta), och en vattenorm. Det roligaste var att åka när det blev fors. Fullt ös, köttmos!!!


Såhär såg flotten ut, det är dock inte vi på bilden..  Och så här såg det ut på floden ibland!!!

Efter flotten var det dags för lunch, denna gång serverades Pad Thai. Oh la la!!! Supergott! När lunchen var slut var det dags att åka hem. Vi tyckte att det kändes lite skönt då vi var helt slut efter alla äventyr, samtidigt som man ville ha mer!

Vi hann knappt vila upp oss från det här innan nästa äventyr tog fart. Men det får ni höra mer om en annan gång!


Sayonara!

//Steve & Terri (Krokodiljägarna)



Kommentarer
Postat av: Mamma

Men det låter underbart, ni år ju uppleva massor med häftiga saker. LÄngtar efter att få höra mer.. kram puss

2012-01-06 @ 17:19:13
Postat av: Mia

2012-01-06 @ 21:00:24
Postat av: Mia

Spännande :) jag älskar elefanter... Ha det bra/ kramiz

2012-01-06 @ 21:05:21
Postat av: Guy

Helhäftigt. Kul att Ni har hittat en del av Thailand som Ni trivs med.Låter som om djungelgrejen var fantastiskt. Och maten. Och spindlarna. Och badandet. Och allt. Kram Pappa.

2012-01-06 @ 23:09:00
Postat av: Sara

Ooooh vad kul med elefantridning!! det är mitt favoritdjur :) och verkligen jättefin bild Mathilda på dig och din elefantkompis :D kram!

2012-01-07 @ 14:29:40
Postat av: MAT

Sara det var verkligen jättekul. Jag vill göra det igen :) Tack.. Kram

2012-01-08 @ 06:11:47
Postat av: Johnnyboy

Skönt att se att Jacob valde att behålla sina Aladdinbrallor!

2012-01-16 @ 09:53:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0