Nha Trang

Som vi skrev i förra inlägget så spenderade vi första dagen i Hoi An med att gå runt och kolla in staden och bara ta det lugnt. Det var ungefär vad vi fortsatte med. Vi åt mest hela tiden kändes det som och gick runt på lite mysiga gator. Väldigt avslappnande.

Gatumat

Jag hittade såklart endel söta sommarklänningar som jag bara var tvungen att köpa.. Om det inte vore så att jag skulle gå och bära runt på allt jag shoppat i 4 månader så hade jag köpt fler klänningar :)
Jacob hittade ett par linnebrallor som han nu vägrar ta av sig. Han går runt och tror att han är cool. Han tycker att han ser ut som en äkta backpacker!

Hänger lite på en bro i Hoi An.

I söndags kom Ellen och Robin till Hoi An. Äntligen fick vi träffa dem. Vi åt lite, gick lite, shoppade lite, såg världens sötaste och tjockaste vietnamesunge. Han var gullig! Vi träffade även på en söt liten tjej som snodde vårt vatten hela tiden. Det var inne på en affär där tre av oss köpte kläder som de sydde upp (alltså återkom vi flera gånger dit). Nästan varje gång var hon där och snodde våra vattenflaskor. Kul!

På söndagskvällen käkade vi lite gatumat vid floden, riktigt mysigt. Efter det gick vi och tog lite drinkar. Ellen och jag tog lite drinkar. Robin tog mer och Jacob tog ännu mer.

Igår, måndag, gick vi på en matlagningskurs, med Ellen och Robin. Vi träffades halv 9 vid restaurangen för att bege oss till marknaden. Där fick vi lära oss hur man såg att maten/frukten/kryddorna osv var färska. Vi provsmakade frukter och luktade på kryddor. Vi gick runt på marknaden i drygt en timma.

Marknaden i Hoi An.

Efter marknaden gick vi tillbaka till restaurangen där vi fick sätta oss vid varsitt litet minikök. Kocken började med att prata lite om maten och kryddorna de använder i Vietnam. Vi tittade på när hon lagade en rätt och sen skulle vi laga samma rätt. Vi börajde laga en soppa, efter det lagade vi färska vårrullar, sen fick vi marinera vår egna kycklingbit med massa olika kryddor, efter det gjorde vi varsin krispig pannkaka, med räkor (om man är äcklig och äter sådant..), biff och färska groddar. Sist men inte minst gjorde vi en mangosallad som vi sedan åt med kycklingen vi hade gjort innan. Eftersom att vi fick äta allt vi lagade så blev man väldigt mätt. Men det var en rolig grej att prova på. När kursen var slut, vid halv ett, fick vi varsin kniv att ta med hem.

Här är min perfekta soppa. Se så snygg..

Här är Jackys gulliga vårrulle. Han gjorde sitt bästa..

På kvällen tog Jacob och jag en nattbuss till Nha Trang. Vi kände oss klara med Hoi An och var sugna på lite sol och bad. Vi fick även denna gång åka motorcykel till bussen, men nu fick vi varsin och vi fick till och med hjälm. Jag tycker inte att denna bussresa var lika hemsk, vi satte oss längst bak i bussen för att slippa höra tutan lika mycket som sist(smart drag). Däremot var det guppigare att åka längst bak. Denna bussresa tog "bara" 10 timmar. Vi kom fram halv 6 imorse till Nha Trang och fattade inte vart vi hamnat. Vi kunde inte hitta oss på kartan så vi frågade en vakt där som visade oss. Efter det började vi att gå mot stranden, trodde vi...Efter nästan 10 minuter frågade vi en tant på gatan som visade att stranden var åt andra hållet. Suck!
Vi vände med varsitt glatt humör. Efter att vi gått på ett bra tag tyckte vi att det var nog. Vi tog en taxi den sista kilometern (vi trodde att det skulle vara en kort väg till stranden, men det visade sig vara mycket längre). Nästan en timma senare hade vi checkat in på ett hotell. Vi började med att sova ett par timmar, vi sov inte jättebra på bussen hit. När vi vaknde gick vi och käkade frukost och sedan gick vi till stranden.

Nu har vi gått runt och spanat in stället lite grann. Här verkar det vara baguetten som är gatumaten nr 1. Vi åt varsin till lunch. Nu vilar vi upp oss lite på hotellet. Tror vi ska ut om äta middag och ett par timmar.