Mui Ne

Nu är vi alltså i Mui Ne och laddar batterierna. Vi kom hit i söndags efter att ha genomlidit världens värsta bussresa. Dödsångesten gjorde sig påminnd flera gånger under resan. Väg med mer hål än asfalt+långt uppe i bergen+galet branta och stora stup vid vägkanten+inga staket+busschaffis som gillar att köra fort = inte kul.

Vi kom i alla fall fram till Mui Ne 5 timmar senare hela och glada (mest över att bussresan var slut). Vi checkade in på vårat resort. Rummet vi har ligger ca 20 meter från stranden och 10 meter till receptionen/frukosten, lagom nära liksom.


Första dagen här började bra. Vi solade lite, badade lite, åt mycket och vilade en hel del. Men någongång måste man väl ha lite otur.. Jag skulle skutta ner från vår säng på kvällen och vrickade foten. Passande nog har Jacob bokat in oss på ett resort speciellt anpassat för folk som har ett handikapp/är utvecklingsstörda.. Det var inte skönt och jag fick genast svårt att gå. Jag tänkte att det går väl över till imorn.. tji fick jag.. När jag vaknade morgonen efter kunde jag inte gå. När vi skulle gå till frukosten så fick jag typ hänga på Jacob. Jag blev ordentligt utstirrad av de andra gesterna som bor här + att 4 stycken från personalen kom och tittade och frågade vad som hänt. "Yesterday you walk good!"

Såhär glad var jag när jag vrickade foten...

Och såhär glad är Jacob att han får "bära" runt på mig...

Det finns inte supermycket att göra och se här i Mui Ne, förutom att bada. Vi hade tänkt hyra en motorcykel eller en guide och åka iväg till "The Mui Ne Sand Dunes", stora vita och röda sanddyner som ligger några mil bort. Vi gör nog det när min fot blivit bra/bättre.

Mui Ne är precis lika "turistigt", om inte mer, som Nha Trang. Skillnaden är att Mui Ne är lite mindre och mysigare. De vietnameser som bor här sköter antingen ett hotell, en restaurang eller en resebyrå.

Vi gör som sagt inte mycket mer än att ligga och vila på stranden, leta efter schyssta restauranger att äta på och sova här. Skönt, men samtidigt lite långtråkigt.


Nu ska vi återgå till att göra ingenting... :)

Vi tycker fortfarande att det är väldigt roligt att ni är med och läser vår blogg och kommenterar lite då och då.. Keep up the good work!

// Fadde och Linda

Kommentarer
Postat av: Omar

Hoppas foten läker snabbt! Har ni ställt diagnos med familjeläkarna via skype ?



Vi kollar "re-runs" av The Wire här hemma, den är ännu bättre nu när jag ser den för andra gången, värsta skolboken. Sitter i soffan och lär mig mkt om antropologi "human geography" och makt/motsånd (resistance studies) etc. Så jag googlade "the wire anthropology" och ser att många antropologer har gjort samma observation.



http://savageminds.org/2008/02/25/is-the-wire-our-best-ethnographic-text-on-the-us-today/

2011-11-22 @ 16:54:13
Postat av: Roger Moore

Bilden på båtarna i have är så små att jag inte ser vad det är för båtar och vad dom gör.. ligger det inga nät ellerliknande på stranden någonstans (brevid upplagda båtar?) ?



"De vietnameser som bor här sköter antingen ett hotell, en restaurang eller en resebyrå" [I don't believe this! det kanske stämmer för de som bor på hotellet men inte 5 minuter ifrån resorten ?]



var bor dom ? ta gärna lite bilder från samhället, bakgator och kvarter som inte ligger på köpmanna/affärsgatan(gatumarknad eller små affärer?).. har de trädgårdar vid sina hus (isf vad växer där?) , inhägnade tomter/murar/staket/häckar , grind?

Hur ser husen ut? (vilka byggnadsmaterial ? hur höga, smala eller breda etc? vattenavrinning på tomten)

2011-11-22 @ 17:30:04
Postat av: Google maps

Yo! vad heter hotellet ?

Hur långt är det till Phan Tiet ? ett par minuter på Xe Om?

http://en.wikipedia.org/wiki/Phan_Thiet



Jag ser höjden på husen vid stranden.. Golfbana, Tennisbana, Swimmingpools..

Kanske har strandhotellen i sin jakt på "beach access" helt trängt undan lokalt fiske och liknande lokala försörjningsstrategier.

Inga frilans "jobbiga krimskrams/frukt/glass/låda på magen försäljare" i trakten ens?



Avverkad(+återplanterad?) skog (några km norrut!)

Massa olika Odlingar någon mil nordväst, frukt ? ris?



btw, glömde posta denna angående referens till Arthur/Excalibur när ni var i Hanoi vid Hoan Kiem lake http://en.wikipedia.org/wiki/Le_Loi#Myth_and_Legend

Postat av: J-bird

Vi kikar igenom The Wire just nu, så länken kan vara kul att kolla på :) Internal server error när jag provade dock. Come back later!



Vi har vandrat runt lite mer idag och ändå inte hittat annan lokalbefolkning än de som jobbar med turismen. De "frontar" gatorna med sina restauranger/hotell och bor själva några hundra meter längre in från vägen. Några familjer har egna små oldingar där det mest verkar växa gräs (kan säkert vara lite örter etc också men inget man känner igen) och kokospalmer. Husen är i regel vita betonghus, de flesta ser hyfsat nybyggda ut. Gatukioskerna där man kan tjacka upp på godis, glass, vatten etc. är oftast bamburamar med plåttak.



Mui Ne består i princip bara av en strand och en gata med affärer, den närmsta staden är Phan Tiet, som du nämner, som ligger ungefär 15 min bort med xe om.



Vi har faktiskt inte varit och kollat på det som verkar mest intressant i närheten av Mui Ne, nämligen en liten fiskeby några kilometer bort. Det är därifrån båten på bilden är. De verkar ha två slags båtar, en lite större träbåt som de hämtar upp de mindre båtarna med/släpar stora nät efter och små riktigt häftiga båtar som ser ut i princip som tekoppar (http://rolandontour.com/images/vietnam_mui_ne_fishing_boat.jpg). De små båtarna används till att lägga ut+ta upp nät och skaldjursfällor verkar det som. Jag antar att fiskebyn var mer utspridd innan den stora turistexplosionen, men nu får fiskarna åka en liten bit istället. De verkar fortfarande få fiska i samma vatten (på morgonen är det massvis med båtar i vattnet här utanför). Nope, frukt/solglasögon/skräpförsäljarna finns det inte många av. Man ser kanske någon per dag, max. I princip alla hotell här har privat strand där de inte får vara. Det finns några grabbar som går omkring och försöker kränga lite turer med jetskis etc däremot.



Hotellet heter Mai Am Guesthouse, men söker man efter det på google maps så ser det inte alls omgivningen ut som den gör här. Ouppdaterade satelitbilder, eller bara helt fel koordinater kan jag tänka mig :P



Hoan Kiem Lake myten/legenden fick vi som tur var höra massor om ändå i Hanoi :)Rätt kul att samma typ av mytologi dyker upp i västerländsk såväl som vietnamesisk kultur!

2011-11-23 @ 10:43:40
Postat av: Susan

Stackars ..Mathildas fossing. Hoppas dom 5dagarna läker den så ni kan skumpa vidare på bussarna :-) kulit att ni skrev under med Fadde o Linda...ett gott skratt fick jag!!

2011-11-24 @ 11:49:53
Postat av: Pontus almighty

Vad mysigt och roligt det ser ut. Tänk på att det är farligt att åka motorcykel. Mathilda! Vad blond du har blivit. Fint!

Amanda och Melker hälsar.

2011-11-24 @ 21:56:53
Postat av: Mathilda

det är ed glädje jag kan meddela att foten blev bra igen efter mycket vila och lite skuttande :)

Tack P, vi har det mysigt och roligt.. Hälsa tillbaka :)

2011-11-25 @ 14:33:28
Postat av: Guy

:-)

2011-11-25 @ 19:37:06
Postat av: Mia

Skönt att foten blev bra. Brun och blond har du blivit mathila, jätte fint!! En annan blir bara blekare och tröttare av detta grå dassiga vädret:(

Var rädda om er kram

2011-11-25 @ 20:20:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0