Kambodja

Här kommer en ”bättre sent än aldrig”-uppdatering om Kambodja - landet man borde åka till.
Jag, Mathilda, tycker att Kambodja är det bästa landet hittils (Thailand inräknat). Människorna är så trevliga. Ler man mot någon får man ett leende tillbaka. De är bättre på engelska än i Vietnam och de gångerna de inte kan så bra, försöker de i alla fall. Tre av de fyra stränderna vi var på var helt fantastiska, lång-grunda, inget folk, jätteklart vatten och fin sand. Både Phnom Penh och Siem Reap var härliga städer. Det fanns sightseeing i båda städerna, mysiga marknader och god mat. Kambodja får 5 av 5 khmer curry-grytor.

Allt som allt så var vi i Kambodja i ca två veckor och vi besökte dessa platser: 
Phnom Penh – Sihanoukville – Monkey Island – Siem Reap

 

 

MATHILDA

Bästa staden: Jag kan verkligen inte bestämma mig för vilken stad jag tyckte mest om. Alla var bra på sitt sätt.

 

Bästa maten: Den bästa maten jag åt i Kambodja var nog i Siem Reap. Det var på en liten restaurang där jag beställde en Khmer Curry-gryta. Helt fantastisk. Den riktigt smälte i munnen (: Priset gjorde den ännu godare, $3, och då blev man proppmätt. Yummi!
Oh, just ja.. Vi åt korv med bröd i Sihanoukville också. Det var riktigt gott, haha.

Har ingen bild på maten så här kommer en oerhört vacker bild på en oerhört god glass :)

 

Bästa boendet: Här är det lika mellan bungalown på Monkey Island och hotellet i Siem Reap. Det var riktigt mysigt att bo på Monkey Island. Det var inte värsta lyxigt, det bästa var att vi bodde mitt på stranden. När man vaknade på morgonen kunde man ligga och lyssna på vågorna. Hotellet i Siem Reap gillade jag för att det var stort och fräscht, med fint badrum och AC och det kostade bara $10 per natt. Måste bara tillägga att det låg på första våningen, perfekt när man är lat och inte orkar gå i trappor :)

 

Bästa sightseeingen: Jag vet inte om det räknas som sightseeing men det var väldigt kul när vi ”hajkade” genom djungeln på Monkey Island. Det bästa var att vi fick göra det utan guide (alltid när man har guide med sig till något så känns det som att de stressar igenom allt och man får typ springa efter). Nu kunde vi ta vår tid och vila när vi ville och jag kunde stanna och flåsa hur mycket som helst.
Jag tyckte att det var spännande att se S21 (skolan där de torterade folk) och Killing Fields, inte kul men spännande. Tråkigt nog så missade jag Angkor templena, annars hade kanske de stått med på min lista också..

 

 

JACOB

Bästa staden: Phnom Penh var definitivt den mest intressanta och samtidigt tragiska staden, med en extremt utbredd fattigdom, ett psyke som fortfarande kändes nedbrutet och på återhämtningsvägen efter de nattsvarta åren av Khmer Rouge-styre och en kultur/gatuliv som starkt konstrasterar den i väst. Till och med Vietnams galna städer bleknade i kategorin kulturchock. Koh Rong (Monkey Island) tar hem priset som mest avslappnande och ”njutbara” ställe. Man slapp turistsvärmarna som tagit över Siem Reap och Angkortemplen samtidigt som man, om man ville, kunde få komma nära ”äkta” kambodjanskt vardagsliv. Stranden och naturen på ön var fantastiskt vackra och hittills oberörda, vilket inte gjorde upplevelsen sämre.

Koh Rong

 

 

Bästa maten: Den kambodjanska maten var i allmänhet fruktansvärt god. Matkulturen verkade baseras på matiga grytor och soppor och var välkommen efter den i de flesta fall buljongbaserade maten i Vietnam. Att välja ut någon speciell rätt är svårt, men den kryddiga curryn jag köpte från ett litet gatustånd vid Angkortemplen samt den chili och ingefärsstekta bläckfisken jag åt på Koh Rong känns värda att nämna.

 

Bästa boendet: Bungalown på Koh Rong var definitivt inte av hög hotellstandard, men lyckades ge den där ”Robinson”-känslan man var ute efter. Slår alla ställen vi bott på hittills med hästlängder.

 

Bästa sightseeingen: Nope, jag kan inte välja en favorit här heller. Angkortemplen var gigantiska och spektakulära att se och Cheuong Ek och S-21 gav en skräckinjagande och spöklik inblick i hur en fjärdedel av en nation brutalt mördats samtidigt som jungelvandringen på Koh Rong bjöd på en häftig Djungelboken/Tarzan-känsla.

 

Vi hörs snart igen ;)

 

// Hans och Greta


Kommentarer
Postat av: Cia

Hej på er!

Underbar läsning! Blir sjuuuuukt sugen på att åka till Kambodja! Har bara hört gott om det landet.

Ta vara på er och njut!

Kram, Cia.

2012-01-05 @ 14:00:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0