Bangkok med lite touch av Phuket

Tja tja bloggen!

Nu är det jag, Mathilda, den riktiga ägaren till bloggen som skriver..  ”Äntligen..”, tänker ni.

Nu befinner vi oss i Phuket på Kata beach, vi kom hit för kanske en timma sedan. Uppdatering om detta ställe kommer att komma senare när vi vet något om det.

Vi bestämde oss för att lämna Patong beach ganska fort. Stället var sjukt turistit, sååå mycket folk överallt, speciellt på stranden. We don’t like it! Allting var mycket dyrare än vad vi är vana vid också och folket.. Det var bara galna ryssar och gamla gubbar som letade småflickor. Vi har aldrig sett så mycket prostitution förut.

Det är ju lite tråkigt att vi fick lämna John och Max så fort, men vi kommer möta upp dem till jul igen. Vi hann ändå umgås med dem en del. Igår kväll åt vi på en restaurang där man fick grilla sin egen mat (som vi gjorde i Siem Reap). De hann fixa en spelning i vår ära och Jacob hann åka lite partybåt med dem. Good stuff :)

Just ja, vi hann ta lite drinkar också..

Los compadres

De tre musikörerna

Vad gjorde vi innan vi kom till Phuket då?

Jo, vi kom alltså till Bangkok, Khao San Road, i måndags på kvällen efter en bussresa som skulle ta 8 timmar, ingenting tänkte vi, men den tog 12 timmar. När vi kom fram letade vi på ett schysst guesthouse. Standarden verkade vara sämre i Bangkok än i Kambodja och Vietnam. Vi betalar mer än vi gjort förut och rummet är sämre. Riktigt onice!
Efter vi hittat ett rum gick vi ut för att hitta lite käk. Käket var gott och billigt. Det blev en tidig första kväll, det blir det ganska ofta..

Vår första dag i Bangkok följde vi med en thaiare till ett tempel, han ville visa oss hur man respekterade Buddha. Vi fick buga lite och kasta lite pinnar och grejer och när vi gick ut fick vi slå på en klocka tre gånger för tur. Efter templet  tog vi en båttur på floden som rinner genom staden.  Det var inget speciellt, men det är ju kul att åka lite båt.

Lite utsikt från båtturen

På kvällen tog vi varsin öl. Fortfarande inte gott! Jag fattar inte varför jag fortsätter envisas med att dricka det hela tiden när det är så äckligt...

Bebisöl och pappaöl

Andra dagen tog vi en taxi in till Seam square där de stora köpcentrumen finns. Vi köpte ingenting men det var kul att gå runt och titta. Köpcentrumen är helt otroligt stora och det finns flera stycken. Vi tappade bort oss ett tag där inne.

När vi kände oss klara tog vi lokalbussen tillbaka till Khao San Road. Det var kul att åka lite lokalbuss tyckte vi. När vi åkte taxi till Seam square kostade det 103 Baht och det tog 45 minuter, med lokalbussen betalade vi 8 Baht var och det tog 30 minuter. Lokalbussen vs taxi: 1-0

Såhär kul är det att åka lokalbuss..

När vi kom tillbaka till Khao San Road mötte vi upp Gustav och Nora, det blev en snabb öl och lite käk för oss. Efter det sa vi hej då till Bangkok för den här gången. Vi ses ju igen, innan vi tar flyget till Malaysia.

Nu ska vi glida runt lite här i Kata och fira vår 7-årsdag tillsammans.  "WOW, vad länge..", tänker ni.