Resa till Hoi An

Xin chao yo!

Nu är vi framme i Hoi An, en liten skräddarstad ungerfär på mitten av Vietnams kustlinje. Vi tog nattbussen hit från Hanoi. Det var... spännande...

Vi hade bokat bussresan hos det hostel vi bodde på i Hanoi. Vi fick under dagen reda på att Hoi An var ganska illa översvämmat, med upp till 2 meter vatten på gatorna nära floden. Vi hörde från andra resenärer att vissa behövt ta båt mellan sina hotell pga vattnet. Vi frågade vårt hostel om vi kunde få pengarna tillbaka om vi avbokade bussresan, och de lovade att kolla upp det. Vi bestämde oss senare på dagen att testa att åka till Hoi An ändå. Staden Danang, som vi visste inte var översvämmad, ligger bara en timma bort med buss, så vi tänkte att vi kunde åka dit om det behövdes.

Vi stod och väntade på taxin som skulle komma vid 18 och köra oss till busstationen. När den inte kom gick vi in till receptionen och hörde vad som var på gång. Fick reda på att de avbokat vår bussresa till Hoi An. Great! Som tur var kunde de boka in oss igen på bussen, men nu var det bråttom för att hinna till stationen. Efter ungefär 5 minuter kom våran skjuts. Det visade sig vara en ensam grabb på en liten motorcykel. Najs...

Han slängde in Mathildas ryggsäck mellan benen och bad oss hoppa på. Vi var alltså totalt 3 personer, 2 stora ryggsäckar och 2 handbagage på en liten honda i Hanois rush hour. Våran chaufför kände sig extra glad och sjöng frasen "motorcycle number 1, motorcyle number 1" med en hand vevandes i luften hela vägen till stationen. På vägen krockade vi lite halvt med en annan motorcykel och Mathilda fastnade med sitt handbagage i den. Ingen skada skedd dock... phew!

Väl framme var det 18 timmar bussresa som väntade. Väg nr. 1 i Vietnam som går mellan Hanoi och Ho Chi Minh City (Saigon) är ingen stor flerfilig motorväg. Den påminner mer om en sämre omhändertagen grusväg i Sverige. Närmar man sig lite större städer förvandlas den till något av en motorväg, men generellt är den spartansk, så att säga... Det tog viljestyrka och trötthet för att kunna somna eftersom bussen hoppade mer än körde. Att chauffören var väldigt förtjust i sin tuta gjorde inte saken bättre.

Rock än roll i bussen

Trots att man var lite seg efter bussresan var det en rätt häftig upplevelse. Vi fick se en massa vackra landskap, små vietnamesiska vägbyar, en hel del risodlingar och en och annan ko. När vi kom fram i Hoi An letade vi snabbt upp ett schysst hotel, där vi faktiskt bor billigare än vi bodde på hostel i Hanoi. Rummet är inget lyxrum, men helt ok.

Hoi An är en grymt vacker liten stad. Efter allt ljud och all fart i Hanoi känner man sig helt lugn när man går på gatorna här. Då och då åker det förbi en och annan motorcykel och försäljarna är bra mycket mindre aggressiva. Skönt!

gatan hoi an

Hoi An

Vi spenderade första dagen med att titta runt lite och leta upp schyssta ställen att käka/ta en kaffe på. Vi stannade till på ett mysigt litet café där Mathilda som vanligt tog sig en fruktshake/juice och jag tog mig en kaffe. Vi åt middag hos en söt rund vietnamesisk tant sedan gick vi och blev masserade i en timme var. Trevligt och avslappnande efter en vecka i en hektisk huvudstad+en tröttsam bussresa.

Vietnamese style black coffee och en soft annanasjuice

Peace!

//Tom & Katie

Postat av: Mamma Annika

Men Gud det berättade ni inte att ni åkt motorcykel :) tur det gick bra:)) härligt att höra allt och ännu härligare att tala med er:) fortsättatt njuta nu och ta hand om varandra:) kram

2011-11-12 @ 09:03:08
Postat av: mathilda

nej det kanske vi glömde berätta! sjukt var det iaf.. idag har vi shoppat lite :) vi åkte aldrig till stranden för vi råkade skicka med badkläder och handdukar i tvätten.. det får bli imorn ist :)

2011-11-12 @ 09:39:44
Postat av: Ca Phe

Äntligen ett foto på en riktigt kaffekokare :P

2011-11-12 @ 12:15:54
Postat av: morbror

det är bara ni vänjer er vid tutor! I Indien hade alla bilar backsignaler oxå. Det var mer än en som spelade lambada när dom backade :) Ha det bäst!!

2011-11-13 @ 11:16:26
Postat av: Johnnyboy

Motorcyklistens beteende känns som något som kan bli igenkänt om när jag och Max närmar oss! Skrattade gott åter igen åt eran galna äventyr! Oroar mig dock mer och mer för vår egna äventyr då vi inte har någon vettig människa i sällskapet. Well well, rocka på!

2011-11-14 @ 20:51:51
Postat av: Guy

:-).Sleep well. Kram Pappa.